Podłoża projekcyjne klasyczne

PODŁOŻA DYFUZYJNE

Odbijają światło rozpraszając je równomiernie w przestrzeni co gwarantuje uzyskanie szerokiego kąta widzenia obrazu. Uzyskiwany względny współczynnik odbicia światła podłoży dyfuzyjnych jest zbliżony do wartości 1. Sposób instalacji projektora (podwieszenie pod suftem, ustawienie na stole, regulowane przesunięciem osi optycznej) nie ma wpływu na jakość obrazu wyświetlonego na podłożu dyfuzyjnym. Tkaniny Matt White, Matt Grey, White Ice i panel White Glass są podłożami dyfuzyjnymi.

 

PODŁOŻA REFLEKSYJNE

Odbijają światło rozpraszając je kierunkowo w przestrzeni podobnie jak lustro. Gwarantuje to uzyskanie wyższej jasności obrazu, ale ogranicza kąt jego widzenia. Uzyskiwany względny współczynnik odbicia światła podłoży refeksyjnych może osiągać wartości od 1,5 do 3,0. Stosowanie ekranu z podłożem refeksyjnym wymusza konkretne usytuowanie widowni i projektora. Tkanina Matt Silver P jest podłożem refeksyjnym.

PODŁOŻA RETRO-REFLEKSYJNE

Odbijają światło rozpraszając je w przestrzeni w kierunku wstecznym. Gwarantuje to uzyskanie wyższej jasności obrazu i ogranicza kąt jego widzenia. Uzyskiwany względny współczynnik odbicia światła wynosi zwykle do 2,5. Stosowanie ekranu z podłożem retro-refeksyjnym wymusza usytuowanie projektora i widowni na jednym poziomie. Podłożem retro-refeksyjnym są tkaniny Glass Beaded.

 

PODŁOŻA DYFUZYJNO-REFLEKSYJNE

Przepuszczają i rozpraszają kierunkowo światło w przestrzeni. Gwarantuje to uzyskanie wyższej jasności obrazu przy ograniczonym kącie widzenia. Uzyskiwane względne współczynniki odbicia światła wynoszą od 2,5 do 4,0. Stosowanie ekranu z podłożem dyfuzyjno-refeksyjnym wymusza precyzyjne usytuowanie widowni i projektora ze względu na wąski kąt widzenia obrazu. Tkanina do projekcji wstecznej New Coral i panele Grey Glass są podłożami dyfuzyjno-refeksyjnymi.

 

 

ALR - Podłoża projekcyjne nowej generacji

   

Projekcja obrazów na klasycznych podłożach projekcyjnych wymaga kontroli poziomu oświetlenia w pomieszczeniu projekcyjnym. Dobierając jasność projektora, wielkość wyświetlanego obrazu, rodzaj powierzchni projekcyjnej (opisany wartością GAIN czyli względnego współczynnika odbicia) można dążyć do osiągnięcia najlepszej jakości wyświetlanego obrazu dla określonej wartości jasności  oświetlenia w pomieszczeniu projekcyjnym. W praktyce okazuje się, że poziom oświetlenia w pomieszczeniu projekcyjnym nie jest stały i może zmieniać się w zależności od pory roku, pory dnia, oraz warunków atmosferycznych w bardzo szerokim zakresie. Rzeczywiste wartości poziomu oświetlenia mogą wielokrotnie przekroczyć wartość przyjętą podczas dobierania wielkości i rodzaju ekranu oraz jasności projektora. Tak duże rozbieżności powodują utratę nasycenia kolorów wyświetlanego obrazu, jego znaczne rozjaśnienie i utratę kontrastu. Głównym winowajcą tych niekorzystnych zmian jest liniowa charakterystyka odbicia światła klasycznych powierzchni projekcyjnych. Oznacza to że promienie światła padające na powierzchnie projekcyjną są odbijane w taki sam sposób niezależnie od tego czy zostały wyemitowane przez projektor wyświetlający obraz czy też przez inne źródło światła znajdujące się w pomieszczeniu projekcyjnym lub poza nim.

Przez wiele lat prowadzono prace badawcze i konstrukcyjne mające na celu stworzenie podłoży projekcyjnych, które w będą odbijały światło padające z projektora i nie będą odbijały promieni światła padającego z innych źródeł. W ich efekcie powstało wiele rozwiązań indywidualnych, które do poprawnej pracy wymagały aby projektor o określonej charakterystyce optycznej był precyzyjnie ustawiony względem ekranu projekcyjnego. Rozwiązania te były jednocześnie bardzo drogie.

W języku angielskim zasada działania podłoży opisana jest słowami  Ambient Light Rejection”, a jej akronim dał nazwę całej grupie podłoży projekcyjnych. W ciągu ostatnich kilku lat w efekcie przełomu technologicznego rozpoczęto produkcję tkanin projekcyjnych ALR.

Powierzchnia tkaniny ALR jest zwykle ciemno szara czasem nawet czarna dzięki czemu ciemniejsze fragmenty  wyświetlanego na niej obrazu pozostają widoczne w szerokim zakresie zmian poziomu oświetlenia pomieszczenia projekcyjnego. Powierzchnie projekcyjne ALR mogą współpracować z projektorami klasycznymi o różnej konstrukcji obiektywów jednak do projekcji z wykorzystaniem projektorów o krótkiej i bardzo krótkiej ogniskowej należy używać dedykowanych dla takich projektorów tkanin ALR.    

Poniższe zdjęcia przedstawiają obrazy z rzeczywistej projekcji wyświetlane na czterech próbkach tkanin projekcyjnych. Dwie próbki to klasyczne tkaniny Matt White (Gain 1.0) i Matt Grey (Gain 0.8) (obydwie o charaktyrystyce dyfuzyjnej) trzecia próbka Gain (0.8) pomimo deklaracji jej producenta nie wykazała właściwiści ALR natomiast ostatnia próbka to tkanina projekcyjna Matt Grey ALR (Gain 0.8).

 Projekcja w ciemności

 Podczas projekcji przy braku oświetlenia zewnętrznego obraz wyświetlany na wszystkich tkaninach charakteryzuje się poprawnym odwzorowaniem barw zaś jasność uzależniona jest od wartości współczynnika Gain tkaniny. Aparat fotograficzny uśrednił parametry ekspozycji dla wypadkowej jasności obrazów dlatego zdjęcie w obszarze tkaniy Matt White jest lekko prześwietlone, w rzeczywistości obraz wyglądał poprawnie był jedynie o 20% jaśniejszy niż obrazy na pozostałych tkaninach.

 

Projekcja przy oświetleniu

 Podczas projekcji  odbywającej się po włączeniu oświetlenia w pomieszczeniu  projekcyjnym  sytuacja uległa znaczącej zmianie. Obrazy wyświetlane na tkaninach Matt White oraz Matt Grey  utraciły nasycenie barw oraz kontrast, podobnie zachował się obraz na trzeciej tkanine, natomiast w przypadku obrazu wyświetlanego na tkanine ALR pogorszenie nasycenia barw i kontrastu jest o wiele mniejsze. Obraz wyświetlany w tych warunkach na tkaninie Matt Grey ALR pozostaje czytelny,  charakteryzuje się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz ich ciemniejszych odcieni.   

 Podsumowując powierzchnie typu ALR dzięki swojej unikalnej charakterystyce pozwalają na cieszenie się dobrej jakości obrazem podczas projekcji prowadzonych w warunkach ograniczonego oświetlenia jak i podczas projekcji prowadzonych w przy włączonym oświetleniu. Ekrany projekcyjne z tkaniną ALR pozwalają znacznie uniezależnić się od warunków panujących w pomieszczeniu projekcyjnym.

Z czystym sercem rekomendujemy tkaninę projekcyjną Matt Grey ALR do projekcji  kina domowego. Jej zastosowanie podczas projekcji  biznesowych znacznie ułatwi przeprowadzenie prezentacji.   

 

Obramowanie ekranu

Porównanie 

  

CZARNE OBRAMOWANIE EKRANU

Ekrany projekcyjne powinny posiadać obramowanie w kolorze czarnym. Nie jest ono elementem dekoracyjnym, a praktycznie poprawia postrzeganie jakości wyświetlanego obrazu. Podstawowym zadaniem obramowania jest optyczne oddzielenie wyświetlanego obrazu od otaczającego go tła i skupienie uwagi widza na wyświetlanej treści. Obraz w obramowaniu postrzegany jest, jako jaśniejszy i bardziej kontrastowy od obrazu wyświetlonego na takim samym podłożu projekcyjnym nieposiadającym obramowania. Czarna ramka wymusza odsunięcie krawędzi obrazu od krawędzi tkaniny projekcyjnej zabezpieczając go przed ewentualnymi zniekształceniami spowodowanymi odkształceniami krawędzi bocznych ekranu. Zastosowanie dodatkowego szerokiego czarnego pasa powyżej górnej krawędzi obrazu pozwala na wydłużenie ekranu tak, aby jego dolna krawędź znajdowała się na wysokości ergonomicznej dla użytkownika. Pozytywnym efektem stosowania szerokiego górnego pasa jest ograniczenie ilości rozproszonego światła odbitego od powierzchni ekranu docierającego do sufitu.

 

WIRTUALNE CZARNE OBRAMOWANIE EKRANU

Jest to rozwiązanie dostępne jedynie w ekranach z tkaniną Matt Grey ALR. Jej powierzchnia projekcyjna posiada barwę ciemno szarą. Jeżeli wyświetlany obraz nie wypełnia całej powierzchni projekcyjnej ekranu to niewykorzystany do projekcji obszar tkaniny tworzy wirtualne obramowanie obszaru obrazu. Pomimo tego, że obramowanie nie jest widoczne poza okresem trwania projekcji jego oddziaływanie na zmysł wzroku widza w czasie projekcji jest dokładnie takie samo ja oddziaływanie czarnego obramowania ekranów z klasycznymi powierzchniami projekcyjnymi. Wirtualne obramowanie obrazu ma kilka zalet:

1) Wielkość wirtualnego obramowanie może być skalowane przez użytkownika, zmieniając wielkość obrazu przy pomocy funkcji Zoom projektora można powiększyć lub zmniejszyć szerokość obramowania według własnych odczuć.      

2) Wirtualne obramowanie jest zawsze idealnie dopasowane do wyświetlanego obrazu.

3) Wirtualne obramowanie nie ma określonego formatu. Niezależnie od formatu wyświetlanego obrazu zawsze będzie on otoczony wirtualnym obramowaniem.  

EKRANY PROJEKCYJNE - Informacje ogólne

Projekcja obrazów jest zjawiskiem fizycznym, które wygląda bardzo prosto i nieskomplikowanie. Wyświetlany obraz powstaje w wyniku oddziaływania ekranu projekcyjnego i światła pochodzącego z projektora oraz z rozproszonego światła z otoczenia. Podstawowym elementem ekranu decydującym o wyglądzie wyświetlanego obrazu jest podłoże projekcyjne. Rodzaj zastosowanego podłoża projekcyjnego i jego parametry decydują o wyglądzie wyświetlanego obrazu. Pod - stawowymi parametrami opisującymi zachowanie tkanin projekcyjnych są względny współczynnik odbicia światła (Gain) oraz kąt widzenia. Względny współczynnik odbicia światła (Gain) określa zdolność podłoża do odbijania padającego światła odniesioną do zdolności odbijania światła podłoża wzorcowego. Jako podłoża wzorcowe wykorzystuje się tkaniny pokryte warstwą węglanu wapnia CaCO 3 lub dwutlen - ku tytanu TiO2. Obydwie substancje chemiczne mają kolor biały i charakteryzują się wyjątkowo równomiernym i bezstratnym odbijaniem padającego światła. Względny współczynnik odbicia światła podłoża wzorcowego wynosi 1. Kąt widzenia określa maksymalny kąt, z jakiego można obserwować obraz wyświetlany na podłożu projekcyjnym. Obraz ma najwyższą jasność. jeżeli obserwator patrzy na podłoże pod kątem prostym i maleje wraz ze wzrostem kąta obserwacji. Kąt obserwacji, przy którym jasność obrazu spada do połowy jasności maksymalnej przyjmowany jest, jako kąt widzenia. Istnieje zależność pomiędzy wartościami kąta widzenia i względnego współczynnika odbicia światła. Kąt widzenia zmniejsza się wraz ze wzrostem względnego współczynnika odbicia podłoża projekcyjnego. Podłoża projekcyjne w zależności od charakterystyki odbijania światła dzielą się na: dyfuzyjne, refeksyjne, retro-refeksyjne i refeksyjno dyfuzyjne.

Zasady dobierania ekranów

1) RODZAJ EKRANU

W naszej ofercie znajdziecie Państwo różne rodzaje ekranów:

  • Ekrany projekcyjne rozwijane elektrycznie
  • Ekrany projekcyjne rozwijane ręcznie
  • Ramowe ekrany projekcyjne do instalacji stałych
  • Przenośne ekrany projekcyjne

Ekrany przenośne są idealnym rozwiązaniem jeżeli planowane projekcje mają odbywać się w różnych miejscach i warunkach. W przypadku stałej instalacji w wybranym pomieszczeniu wybór ekranu rozwijanego elektrycznie, ręcznie bądź ekranu ramowego uzależniony jest od indywidualnych preferencji użytkownika oraz wysokości przewidzianego budżetu.

 

2) FORMAT OBRAZU

Do projekcji wykorzystywane mogą być urządzenia charakteryzujące się konstrukcyjnie określonym stosunkiem szerokości i wysokości obrazu nazywanym formatem obrazu. Ekran powinien charakteryzować się formatem obszaru obrazu odpowiadającym formatowi obrazu urządzenia projekcyjnego. Tylko w takim przypadku możliwe będzie osiągnięcie optymalnej jakości projekcji.

Typowe formaty obrazu urządzeń projekcyjnych to:

  • 1:1 format pełny
  • 4:3 format wideo
  • 16:9 format panoramiczny HOTV
  • 16:10 format panoramiczny PC
  • 21:9 format Cinemascope

 

3) WIELKOŚĆ EKRANU

Dobierając wielkość ekranu oraz sposób jego instalacji należy kierować się wskazówkami. Odległość od ekranu do ostatniego rzędu widzów Lwmax powinna być wielokrotnością wysokości ekranu h:

Szerokość obrazu określona jest na podstawie wysokości ekranu i formatu obrazu:

Ekran powinien być zainstalowany na wysokości umożliwiającej ergonomiczne oglądanie obrazów:

Należy również uwzględnić wymiary pomieszczenia, jasność posiadanego projektora oraz rodzaj, rozmieszczenie i jasność oświetlenia.

Zalety ekranów projekcyjnych AVERS SCREENS

ELEGANCJA I ŁATWOŚĆ INSTALACJI

Ekrany projekcyjne Avers Screens przystosowane są do montażu ściennego i sufitowego. W celu ułatwienia instalacji ekranów opracowaliśmy unikalny trzyczęściowy uniwersalny system montażowy. Po zainstalowaniu ekranu wszystkie elementy systemu pozostają niewidoczne, odstęp pomiędzy obudową ekranu a suftem wynosi zaledwie 1 mm, co daje wrażenie, że ekran jest przyklejony do suftu. System montażowy składa się z kasety ekranu ze zintegrowanymi prowadnicami montażowymi, sufitowy uchwyt montażowy i bolec blokujżcy. Instalacja suftowa ekranów Avers Screens o szerokości do 3,5 m ogranicza się do wywiercenia w sufcie 2 otworów, zamocowania uchwytów suftowych przy pomocy kołków rozporowych z wkrętami, wsunięcia ekranu na uchwyty i zabezpieczenia bolcami. Jeżeli po podwieszeniu ekranu okaże się, że wyświetlony obraz nie trafia dokładnie w jego środek to możliwe jest skorygowanie instalacji bez konieczności zdejmowania ekranu z uchwytów. Ekrany przeznaczone do instalacji w sufcie podwieszanym mają konstrukcję modułową. Gwarantuje ona łatwość instalacji na jeden z dwóch sposobów (zależnie od konstrukcji suftu podwieszanego), zabezpiecza ekran przed zabrudzeniem lub uszkodzeniami w czasie prac instalacji oraz ułatwia dostęp w razie potrzeby przeprowadzenia inspekcji lub konserwacji. Moduły ekranowy i suftowy ukryte są za estetycznym modułem maskującym. Jego demontaż jest bardzo prosty i daje pełny dostęp do ukrytego za nim ekranu.

Database Exception: SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 INSERT command denied to user 'db100069334'@'185.11.101.148' for table `db100069334`.`session` The SQL being executed was: INSERT INTO `session` (`data`, `id`, `expire`) VALUES ('__flash|a:0:{}', 'vfk3evr3kmjqnt7d73u21hbfn4', 1714344130)